Longshen rijstterrassen - Reisverslag uit Guilin, China van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu Longshen rijstterrassen - Reisverslag uit Guilin, China van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

Longshen rijstterrassen

Door: robinericklex

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

16 Augustus 2010 | China, Guilin

16 augustus 2010
We hebben de rijstterrassen van Longshen gezien en ze zijn zeker zo mooi als in de boeken. Wat daar niet bij verteld wordt, is dat je eerst een ellenlange weg naar boven moet klimmen in de hitte, om dat mooie uitzicht te krijgen. Maar goed, het was het zeker waard. De kinderen mochten ook nog rijst planten. Eerst moest de modder omgeploegd worden en toen hield Rick het al voor gezien. De modder voelde glibberig aan zijn voeten en toen hij iets anders voelde, ging hij uit de modder en weigerde nog terug te gaan om te planten. Lex heeft wel wat rijst geplant keurig op een rijtje zoals bedoeld, maar echte volhouders waren ze geen van allen (Lex vond van wel). De rijstbegeleider had al gezegd dat ze allemaal ontslagen zouden worden als ze voor hem hadden gewerkt. … De twee dorpjes op de helling van de berg waar we doorheen liepen waren ook leuk om te zien. De vrouwen hebben daar allemaal heel lang haar, welke opgeknoopt worden op hun hoofd en maar drie keer in hun leven wordt geknipt (op 13 en 15 jarige leeftijd en als ze gaan trouwen). In de dorpjes zaten ook hotels en voor de gasten werden de koffers door vrouwen (!) naar boven gedragen in een mand op hun rug. Als je wilde kon je je door de mannen uit het dorp naar boven laten dragen in een ontzettend comfortabele overdekte schommelstoel. Wat een werk! Het was al een opgave om met een fotocamera naar boven te lopen. Onderweg kwamen we ook mannen tegen die grote boomstammen naar beneden droegen. Wat een gesjouw.. Het eten was er bijzonder lekker. Heel veel heerlijk gekruide groenten en ‘sticky’ rijst klaargemaakt in een bamboestam op een vuurtje.

• 16 Augustus 2010 - 14:01

Ruud:

thee plukken , rijst planten dat is onbetaalde arbeid en ook nog eens kinderarbeid.
    die gasten vinden het wel fijn dat die toeristen langskomen! ;)

• 16 Augustus 2010 - 15:42

Christ:

Nu Rick en Lex ontslagen zijn kunnen ze mij helpen in de moestuin, plantjes zetten en onkruid wieden en naar zaadjes kijken in china om te planten, maar geen chinese kool. Wel de eerste twee maanden op proef. Verder geniet ik van jullie verslag iedere dag.
    jullie liefhebbende vader en opa. xxx

• 17 Augustus 2010 - 09:25

Willem:

hoi, heel boeiende verhalen en zeer zeker voor de kids een hele "doe" vakantie.
    nog veel plezier.

Groet van alle collega's

• 17 Augustus 2010 - 21:18

Nel Smulders:

Lees elke dag jullie verslag. Ben heel benieuwd hoe wij het ervaren in September. Weet in ieder geval al een beetje wat te verwachten. Wens jullie nog een hele fijne tijd.

• 18 Augustus 2010 - 13:35

Chris:

Hej wereldreizigers, wij zijn net terug uit spanje en nu kan ik pas echt de verhalen lezen over wat jullie allemaal meemaken, is wel wat anders dan een strandvakantie !!

Groetjes aan de hele familie van Carmen Chris en de kids