Relaxen aan het zwembad en vissen op een rancho - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu Relaxen aan het zwembad en vissen op een rancho - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

Relaxen aan het zwembad en vissen op een rancho

Door: robinericklex

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

27 Juli 2011 | Mexico, Palenque

27 juli Palenque
Vandaag hebben we een heerlijk rustig dagje en brengen deze grotendeels door aan en in het zwembad. De jongens vinden het heerlijk om hier te zwemmen. Het water maakt wel dat de haren van Lex en de bikini van Ine wat groenig van kleur worden. Dat geeft niet een echt gezond gevoel. We gaan lunchen bij het restaurant La chiapaneca bij de rancho elrecuerdo wat aan de overkant van de straat ligt. De kinderen gaan daar vissen op een waterfiets. De hengel bestaat uit niet meer dan een bamboestok, visdraad en een haak, maar het werkt prima. Als ze vis vangen die groot genoeg is, zal die voor ons klaargemaakt worden. Ze hebben vaak beet, maar helaas niet de vissen die groot genoeg zijn om klaar te maken. Lex had het record van de meeste gevangen vissen (6 vissen) en Rick had het record van de grootste (ongeveer 20 cm). Gelukkig hielpen Miguel en een van de obers met het aas aan de haak doen en de vissen van de haak afhalen.
We krijgen vooraf te zien welke Pejelagarto (vis met een soort krokodillenbek) ze voor ons gaan klaarmaken en die ziet er bijzonder uit. Het is volgens Miquel een delicatesse hier en dit is pas echt het Mexicaanse eten. Vooral als we dan ook nog bonensoep met kaas of pastasoep met aardappelen vooraf krijgen, kunnen we eindelijk de echte Mexicaanse keuken proeven. De vis wordt verwerkt in een salade en is heel smaakvol. We zijn daar wel drie uur zoet gehouden en de jongens hebben het heel erg naar hun zin gehad. De gastvrouw (Elma Teresa) was erg vriendelijk en het was echt een ervaring om daar rond te mogen kijken. Ze houden ook paarden, waarop je een rit door de jungle kunt maken naar een uitkijkpunt over de tempels van Palenque, maar dat wilden onze mannen toch liever niet. Mij had het geweldig geleken. Tijdens het eten liep er in het restaurant een kip rond (!), die tot grote hilariteit van de jongens ook nog eens een ei legde ergens achter een vaas. Lex mocht het ei hebben. Elma vertelde hem dat als hij het goed vasthield en zo 20 dagen tussen zijn handen warm zou houden, er een kuiken uit zou komen. Hij was vastberaden om dat te gaan doen (en hield het ei stevig tussen zijn handen en wilde niet meer drinken omdat dat betekende dat hij het ei los moest laten). Het heeft wat overredingskracht gekost om hem ervan te overtuigen dat het niet vol te houden zou zijn en dat hij met dat ei niet door de douane zou mogen. Geweldig.

• 30 Juli 2011 - 16:48

Margita:

hallo met ze alle julli makken heel wat mee ,het verslagen zijn het heel mooi .
    ruud en ik gaan we huiz zien en dan vort verhuizen.
    live groeten oma margita.

• 09 April 2013 - 11:25

Marian:

welk hotel is dit in palenque? we zijn heel benieuwd
    gr. Marian