15 juli 2013 Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu 15 juli 2013 Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

15 juli 2013 Arequipa

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

20 Juli 2013 | Peru, Arequipa

Ik ben blij als we er eindelijk zijn. We worden verwelkomd door indrukwekkende maar zanderige kale bergen. Het vliegveld is klein en we lijken de enige vlucht te zijn. Het weer is lekker, rond de 22 graden denk ik. Heerlijk zonnetje, maar niet te warm. Het is nog vroeg in de morgen. De jongens duiken meteen het zwembad in bij het hotel, maar het water blijkt wel heel koud te zijn. De rest van de morgen brengen we rustig door op de binnenplaats van het hotel (deels in een hangmat) en daar lunchen we ook met de hele groep. Het eten smaakt prima, maar is geen culinair hoogstandje. Lex heeft zijn eerste omelet alweer binnen.

We wandelen na de lunch door het dorpje over het typische door bogen, kathedraal, winkeltjes en gemeentehuis omringde grote en drukke Zuid Amerikaanse dorpsplein. Peruanen blijken zeer herkenbare gelaatstrekken te hebben en ik kan het niet laten er een aantal op de foto te zetten. We zien ook een klein meisje die een van de vele duiven die daar door de Peruanen wordt gevoerd, in haar hand heeft gevangen en daar steeds mee rond loopt…. Ziet er bizar uit.

Dan gaan we naar het museum waar de bekende in 1995 gevonden 500 jaar oude mummie Juanita te zien is. We kijken een film over het ritueel waarbij de 13 jaar jonge Juanita is geofferd aan de goden, bij de vulkaan. In het kleine museum zijn naast de mummie allerlei foto’s, kledij en geofferde voorwerpen te zien, welke een indrukwekkend verhaal over de Inca’s vertellen.

We drinken een drankje in een restaurant aan het plein, op een mooi dakterras met prachtig uitzicht over het drukke dorpsplein, de kathedraal, het Santa Catalina klooster en het prachtig verlichte Arequipa omringt door bergen. We krijgen desgewenst een wollen poncho om, omdat de wind het een beetje fris maakt bovenop het terras, wat er volgens mij heerlijk Peruaans uitziet. Daarna lopen we terug naar het hotel om te eten. Het duurt vrij lang voordat we ons eten krijgen en Lex valt zowat in slaap. In het restaurant is live panfluit muziek, we worden er allemaal een beetje gek van, maar toch geven we hem allemaal wat los geld. Wellicht niet slim morgen staat hij er vast weer…. Verder was het eten prima. Het blijkt wel een gezellige groep zo bij elkaar en er wordt al heerlijk gelachen. We gaan vroeg naar bed, want het was een lange en vermoeiende dag.