22 juli 2014 - Hanoi - Halong Bay dinsdag - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu 22 juli 2014 - Hanoi - Halong Bay dinsdag - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

22 juli 2014 - Hanoi - Halong Bay dinsdag

22 Juli 2014 | Vietnam, Hạ Long

22 juli
We vertrekken redelijk vroeg naar Halong Bay. Onderweg stoppen we bij een werkplaats waar ook gehandicapten opgeleid worden om te kunnen beeldwerken, schilderen, naaien, borduren en dergelijke. Ze maken hele mooie schilderijen, tassen, beeldjes, kleding, sieraden, houtsnijwerk e.d. welke zijn uitgestald voor de verkoop in de hal en er staan prachtige en ook kitscherige beelden in de tuinen van het complex. Na de koffie rijden we weer verder. We zien onderweg meer industrie dan voorheen, maar ook weer rijstvelden, kleine dorpjes en ook dichtbebouwde steden. Ook hier vind je de mensen vooral op straat, maar het is natuurlijk veel minder druk dan in Hanoi.
We zien Halong Bay al liggen als we dichter bij de haven komen. Veel boten liggen klaar voor vertrek. Ik had niet gedacht dat het gebied zo uitgestrekt was. Het ziet er echt prachtig uit. Ik begrijp goed waarom Unesco dit gebied tot wereld erfgoed heeft benoemd. Daardoor mogen de boten niet overal varen, wat betekent dat veel boten hetzelfde stuk bevaren. Volgens de gids is het Halong Bay gebied meer dan 1000 KM2. Het strekt helemaal uit tot aan China. We worden met een bootje naar onze boot gebracht en op de boot leggen we onze spullen in de cabines en daarna lunchen we meteen op de boot. Als we gaan varen gaan we lekker in de schaduw boven op de boot liggen. De jongens doen een Vietnamees kaartspel met Vincent onze gids. Ze winnen om de beurt, dus dat is mooi. Na een uur varen gaan we stil liggen en gaan Rick en Max en Lex en ik kano varen (met zijn 2en in een kano). We varen een afgesloten lagune in onder de rotsen door. Soms zitten hier apen, maar we zien er geen. Lex wordt een beetje boos dat ik foto's probeer te maken, maar de camera niet goed ingesteld krijg. Hij vindt dat ik maar moet doorroeien. We varen een rondje en gaan weer terug naar de boot. Met de boot varen we dan naar een strandje, waar we lekker gaan zwemmen. Heerlijk verkoelend, hoewel er wel allemaal dingen in het water drijven die we niet echt thuis kunnen brengen. Lex en Max krijgen geen genoeg van het zwemmen. Het is mogelijk om naar de top van de berg achter het strand te klimmen, waar een uitzichtpunt is. Niemand wil met me mee, dus ik ga maar alleen. Ik dacht eerst tot het eerste uitgangspunt te klimmen, maar toen ik daar was besloot ik toch maar om ook het laatste deel omhoog te klimmen. Daar heb ik zeker geen spijt van. Wat een prachtig uitzicht over de Baai. Ik heb Rick zijn watercamera bij me, dus probeer ik daar wat fotootjes mee te maken. Hopelijk zijn er wat mooie foto's bij. Het strand wordt steeds leger en we zijn zowat de laatste die weg gaan daar, We gaan terug naar de boot en gaan weer lekker op het dak liggen, terwijl de jongens de Hobbit II film kijken op de laptop van Vincent. We genieten van een mooie zonsondergang. Voor het avondeten gaan we douchen. We hebben in de cabines gewoon een badkamertje met een douche erin. De waterdruk en de temperatuur zijn prima. Dat had ik niet verwacht zo op de boot. Het avond eten is ook weer lekker. We krijgen gamba's, groentesoep, heerlijke loempia's, gebakken inktvis, kip met groenten, boontjes en rijst. We drinken er een heerlijk koel wijntje bij. Na het eten gaan we weer boven op het dek liggen. Genieten van de omgeving. De boten om ons heen zijn verlicht en dat geeft een prachtige effect. Een machtig mooie plek hier! In de verte zien we steeds bliksem. Dat maakt het helemaal spookachtig. De jongens hebben het plan om op het dek te gaan slapen. Gewapend met deet, een dikke deken om op te liggen en een laken gaat het avontuur beginnen. Benieuwd of ze ook nog aan slapen toekomen.

• 24 Juli 2014 - 20:09

Margita:

ik ben blij it,s te hooren van julli .groetjes xxxx