30 juli 2014 Saigon woensdag - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu 30 juli 2014 Saigon woensdag - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

30 juli 2014 Saigon woensdag

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

30 Juli 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vandaag gaan we naar het indrukwekkende Cu Chi. In deze omgeving hebben veel gevechten en bombardementen plaatsgevonden en hier zijn de beroemde Cu Chi tunnels, een gigantisch (250 KM) ondergronds tunnelnetwerk van (de VietMinh of) VietCong (communisten). De VC kwamen uit het Noorden over het Ho Chi Minh pad door Cambodja en Laos hier naar toe. We kruipen door de smalle gangen (Rob niet en ik maar een klein stukje), waar we het benauwd van krijgen. De VC kwamen hier alleen 's nachts uit. Wapens werden hier geprepareerde en opgeslagen, hier werd gekookt, vergaderd, geleefd en er was zelfs een ruimte ingericht als hospital. Allemaal nauw en klein. Alleen Lex kon makkelijk door de gangen heen bewegen, maar ook hij moest gebukt lopen. We zien hoe ze rijstpapier maakte (zo is het langer te bewaren) en we mogen met suiker gekookte cassave proeven (gedipt in zout met pindastukjes) zoals ze die ook in de oorlog aten. Met al die ellende die hier heeft plaatsgevonden hebben ze hier toch een schietbaan aangelegd. Hoe respectloos kun je het krijgen. Dus terwijl we daar rondliepen, hoorde we de geweerschoten door het bos klinken. Overal zien we kraters van de bominslagen. We krijgen een les in hoe de VC hun gangen wisten te verbergen en het zand uit de tunnels wisten te verspreiden. We zien de vallen van de VC (afschuwelijk) die ze uit hadden gezet voor de Amerikanen. Wederom afschuwelijk en indrukwekkend allemaal. Blij dat ik nooit tijdens een oorlog in een oorlogsgebied heb hoeven leven.
Terug in Saigon gaan we voor de jongens lekker broodjes eten voor lunch in het centrum. Dat gaat er wel in! Daarna gaan de jongens met Vincent naar de bioscoop (Hercules in 4D!), waar ze echt helemaal enthousiast van terugkomen. In tussentijd lopen wij met Monique over de markt (eindelijk stukje stof voor Margita gevonden) en door de backpackerswijk. Hier herkennen we weer het ons inmiddels bekende Azië. We nemen nog een heerlijk vers sapje op een terras, waar we steeds door venters worden lastiggevallen om iets te kopen: een tekening, schoenen poetsen (we hebben slippers aan!), armbandjes en zonnebrillen (het lijkt wel of dezelfde vent 3 keer langs komt met zijn brillen, gevolgd door zijn broer met dezelfde brillen...).

• 30 Juli 2014 - 22:32

Margita:

Hallo kinderen, Ik heb al je vershlagen gelezen en het is allemal fijn maar ik ben blij als julli thuis zijn
    lieve groetjes margita.