31 juli Mekong Delta donderdag - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu 31 juli Mekong Delta donderdag - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

31 juli Mekong Delta donderdag

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

31 Juli 2014 | Vietnam, Can Tho

Vroeg opstaan vandaag. Gelukkig hebben we de koffers gisteren al gepakt. Beneden blijkt de ontbijtzaal vol en worden we via een trap naar beneden door de garage naar een andere ruimte geleid. Daar hebben we een heel buffet en restaurant voor onszelf alleen. Rick heeft de Amerikaanse pannenkoeken ontdekt. In een recordtempo verslindt hij ze. Lex neemt er ook een paar, maar houd vast aan zijn traditie om 's morgens te beginnen met een gebakken eitje. Rob doet ook mee.
We vertrekken naar de Mekong Delta. Zowel Vincent als T hebben een heel verhaal over het gebied. Het blijkt een van de vruchtbaarste plekken van Vietnam te zijn waar hele lekkere Jasmin rijst vandaan komt, welke blijkbaar alleen hier verbouwd kan worden. We zien uitgebreide rijstvelden waar boeren hun overleden familieleden hier en daar op hun eigen land hebben begraven en waar op die graven ook tombes zijn geplaatst. Bijzonder uitzicht geeft dat.
In Cai Be maken we een boottocht over de Mekong rivier. Eerst varen we langs de markt, waar helaas niets meer te doen is. Daarna varen we langs het dorp en stoppen bij een familiebedrijf welke snoep maakt van kokos en rijst. We mogen meekijken met het hele proces.
Kokoskaramel: Eerst wordt de kokos geraspt en de geraspte kokos wordt onder een zwaar gewicht platgeperst zodat de olie en vocht eruit loopt. Vervolgens wordt de kokos in het kokosmelk en het uitgeperste vocht verwarmd in een wok totdat er een dikke karamel ontstaat. Optioneel wordt er nog een smaakje aan toegevoegd. Nadat de karamel wordt uitgestreken op een plaat wordt deze na het afkoelen in blokjes gesneden en met de hand (!) ingepakt in een eetbaar rijstpapiertje met daar om heen een niet eetbaar papiertje.
Gepofte rijstsnoep: Rijst wordt in 20 seconden gepoft in een op rijstschilletjes heet gestookte wok met zwartgeblakerd zand uit de rivier. In een andere pan wordt suiker met malt verhit tot een karamelachtig vloeistof welke wordt vermengd met de gepofte rijst. Deze wordt op een plank uitgespreid, plat gerold en in gelijke parten gesneden. Deze worden ook met de hand individueel verpakt en vervolgens in verpakkingen van verschillende hoeveelheden.
Net als gisteren werd ook op deze werkplaats rijstpapier gemaakt, wat op rieten manden te drogen wordt gelegd.
We varen verder door de mangrove. Het valt op dat er maar weinig vogels zijn. Volgens Vincent zijn die weggevlucht in de oorlog en is de overheid onlangs pas gestart met het uitzetten van de inheemse soorten om de populatie te herstellen. We steken de rivier over om aan te leggen voor de lunch, welke de lokale specialiteit is. Nadat de serveerster het eenmaal voor doet, rollen we onze eigen verse rolletjes met vlees of vis, komkommer, sla en mint in rijstpapier. De vis wordt in zijn geheel opgediend en rechtop het bord gepresenteerd. Dat blijft er een beetje bizar uitzien. We krijgen naast de verse loempia's ook nog gefrituurde loempia's. Die blijven heerlijk smaken. Na de lunch varen we weer verder over de rivier en stoppen we bij een fruitkwekerij waar ze twee types fruit van dezelfde soort met elkaar mixen door de ene stek op de stam van de andere te enten. We wandelen over het terrein waar verschillende soorten fruit groeit. We varen verder en worden daarna bij de bus afgezet die ons naar het super-de-luxe hotel brengt, welke pal aan de rivier ligt. We worden ontvangen met een drankje en een ontspannende schoudermassage! That's a first. Het zwembad ziet er geweldig uitnodigend uit en de jongens weten van gekkigheid niet wat ze eerst willen doen; zwemmen, tafeltennis of poolen. Het wordt een mix van alles.
's Avonds varen we met een bootje van het hotel naar het centrum van Can tho, waar we gaan eten. Hier krijgen we een set menu, welke absoluut heerlijk is. Lekkere tomaten crème soep en gefrituurde loempiaatjes. Kip, groenten en bief gerechten. Vooral de bief is heerlijk mals en smaakvol. Zelfs de jongens eten volop. We lopen nog even over de boulevard en de avondmarkt en gaan dan met de boot weer terug naar het resort, welke 's avonds heel mooi verlicht is.