1 augustus Can Tho - Saigon vrijdag - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu 1 augustus Can Tho - Saigon vrijdag - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

1 augustus Can Tho - Saigon vrijdag

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

01 Augustus 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

We hebben afgesproken om de jongens lekker uit te laten slapen en dat we in het resort blijven tot 12:00 zodat ze nog heerlijk kunnen zwemmen, tafeltennissen en poolen. Wij gaan met Monique om 7:30 naar de drijvende markt. Hier kopen restaurants en winkeliers hun groenten. Elke boot heeft voor elke van de soorten groenten of aardappelen die hij aan boord heeft aan een lange mast/bamboepaal gehangen, zodat meteen zichtbaar is wat hij verkoopt. Tussen de grotere boten door varen kleine bootjes met drinken en eten en zelfs loterijtickets (soort "seven/eleven"). Ik vind het geweldig leuk om over de markt te varen, maar had verwacht dat het veel kleurrijker zou zijn. Als de zon uiteindelijk wat meer gaat schijnen, ziet het er al een stuk mooier uit. Het blijft me verbazen dat de groenten en kleding gewoon in de rivier gewassen wordt. Het ziet er echt niet schoon uit met die bruine kleur, maar de gidsen houden vol dat dit wel het geval is.
Terug in het hotel gaan we heerlijk zwemmen. Ik waag me ook aan een potje pool en een partijtje tafeltennis, maar ik verlies beide. Toch eens wat gaan oefenen als we thuis zijn. Lex vindt het poolen zo leuk dat hij al heeft gevraagd wat zo'n tafel nou eigenlijk kost.....
We rijden met de bus naar het centrum en gaan a la carte eten in het zelfde restaurant waar we gisteravond gegeten hebben. De mannen gaan voor pizza's en wij delen een aantal Vietnamese gerechten samen. Het blijft bijzonder dat we gevulde pompoen bloemen eten, maar gefrituurd zijn die dus echt lekker. Sateh is hier heerlijk pittig en lijkt niet op de sateh saus di we kennen. We bestellen dezelfde bief als gisteren, gewoon omdat die zo goed smaakte en noodles met bief en groenten is gewoon altijd lekker. De gamba's zijn heerlijk, jammer wel dat je ze hier bijna altijd zelf moet pellen. Op de een of andere wijze komt het er altijd op neer dat ik voor 4 man zit te pellen... Iets gaat niet helemaal goed.
Na de lunch vertrekken we naar Saigon. Je merkt het meteen aan het verkeer als we dicht bij de stad zitten. Het is zo ontzettend druk en er wordt volop getoeterd. Ook het oversteken blijft bijzonder. Zelfs als er veel brommers en auto's aankomen kun je gewoon oversteken. Het verkeer beweegt zich gewoon om je heen. Dat zou je in Nederland niet moeten proberen. Dan wordt er ook getoeterd, maar wel anders.....
Gisteren heeft Vincent de vakantie al geëvalueerd met Rob toen wij waren zwemmen, maar blijkbaar gaf dat nog niet voldoende info, want vandaag moest er weer geëvalueerd worden met ons vieren bij elkaar. Met zo'n klein clubje is alles anders, als je niet oppast zit je veel te veel op elkaars lip, dat blijkt ook voor de gids wat gecompliceerder. Het is fijn om te horen dat onze jongens een fijne vakantie hebben. Ze vonden de bioscoop met 4D het hoogtepunt, daar hadden we dus niet echt helemaal naar Vietnam voor hoeven te gaan, maar goed. Bijzonder om te horen dat ze zelfs de set menu's vaak wel lekker vonden en dat ze het toch leuk vonden om verschillende dingen uit te proberen. Zolang ze af en toe maar een pizza, pasta of club sandwich kunnen eten. Als ik terugdenk was Halong Bay het absolute hoogte punt en ook die zingende monniken vond ik indrukwekkend. Wat het echt mooi maakt is alle afwisseling tussen de drukke steden, het platteland, de omgeving per regio en al het verschillende eten.
's Avonds eten we in een streetfood restaurant. Hier zouden we op veilige wijze al het lekker uitziende eten dat op straat wordt verkocht kunnen proberen. Vincent bestelt verschillende gerechtjes voor ons en eerlijk gezegd smaakt het allemaal even goed. We krijgen lekkere pittige marinades en soya om in te dippen en ik sluit af met een bizar lokaal toetje van gekookte banaan in een rijstsaus die wonder boven wonder een stuk lekkerder smaakt dan dat het eruit ziet. We lopen voor de laatste keer door de drukke straten van Saigon terug naar het hotel.