Maandag 27 juli - Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu Maandag 27 juli - Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

Maandag 27 juli - Jakarta

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

27 Juli 2015 | Indonesië, Batavia

Na het ontbijtbuffet willen we gaan pinnen en blijk ik mijn pinpas kwijt te zijn. Ik kan hem echt nergens vinden. Gelukkig is het met 1 telefoontje geregeld dat hij is geblokkeerd. Helaas heeft de rest wel op ons moeten wachten in de bus (de eerste indruk is gemaakt, haha). We gaan op weg naar de Pasir Mukti Boerderij buiten Jakarta waar fruit, kruiden en orchideeën worden gekweekt en schapen, kippen en geiten worden gehouden. Onderweg rijden we langs het paleis en een nationaal monument (lange hoge pilaar met een gouden top waar 50 kilo goud in verwerkt is). Bij aankomst krijgen we als welkomstdrankje het sap van aparte citrus vrucht wat heel verfrissend is (de vruchten plukken we later van de bomen en eten ze vanaf de struik zo op). Phoebe is de plaatselijke gids en verteld over allerlei kruiden en de natuurlijke medicinale werking daarvan. We proeven een Djamoe (kruidendrankje met mix van gember, kurkuma en een kruid die ik niet herkende) wat volgens de overlevering heel goed voor je is en vooral door de oudere generatie dagelijks wordt gedronken om fit en gezond te blijven. We lopen door de orchideeën kwekerij. Helaas is het niet het goede seizoen, dus er staan bijna geen planten in bloei. We krijgen uitleg hoe het bedrijf is opgestart en hoe je orchideeën kunt verzorgen. Ze worden bijvoorbeeld niet in grond gepland, maar op houtskool. We maken een wandeling door het park en komen uit bij de vijvers. De jongens gaan eerst vissen voeren en daarna mogen we in de visvijver gaan vissen. De vissen die worden gevangen zijn heel klein en helaas vangen die van ons er geen. Ze hebben wel plezier met proberen en Lex heeft het hengel werpen echt onder de knie gekregen!
We wandelen verder en komen bij het deel waar rijst wordt geteeld. Ze laten zien hoe met Javaanse werkkoeien het modderige land wordt omgeploegd voordat de rijst gepland wordt. De kinderen mogen om de beurt op de ploeg gaan zitten, maar die van ons hebben geen interesse. Na het ploegen mogen ze rijst planten in de modder. Rick waagt zich er niet aan, maar Lex wil het wel proberen. Leuk om te zien. Twee van de jongens gaan helemaal los en gaan in de modder liggen rollen en zitten van top tot teen onder. Ik dacht even dat ze de rest daarmee ook zouden verleiden, maar de rest bleef netjes bij de kant. Na een schoonmaakbeurt gaan we op het terrein lunchen. We hebben een prachtig uitzicht over de rijstvelden, boomgaarden, visvijvers en palmbomen en krijgen een heerlijk mais soepje en een smakelijk buffet. Weer met keuze tussen vlees, vis en vegetarisch en vers fruit als toetje.. Na de lunch mogen we de Chinese hoedjes waar de hele dag al mee rond lopen beschilderen. Ik doe enthousiast mee met de kinderen, maar dat valt nog niet mee....;o).
Op de terugweg rijden we door het oude deel van Jakarta en stoppen we in de Sunda Kepala haven met traditionele houten zeilvrachtschepen en bij het oudste door Nederlanders gebouwde gebouw: Het Stadhuis in het oude centrum ook wel Oud Batavia genoemd. Voor het stadshuis is een enorm plein vol met leven. Terug in het hotel gaan we meteen naar het zwembad waar Rob en Lex lekker gaan zwemmen. Rick blijft op zijn kamer.

’s Avonds pakken we een taxi naar een groot winkelcentrum (Grand Indonesia), samen met 2 andere families. We wilden eigenlijk met de tuktuks, maar dat werd ons sterk afgeraden door zowel de receptie als onze gids (bovendien mogen die daar niet komen blijkbaar). We komen in het enorme winkelcentrum aan en vinden een foodplaza, waar Lex (pizza) en Rob (kip met rijst) samen met de rest gaan eten. Rick heeft zijn oog laten vallen op de Japanse Ramen (noodlesoup), maar die hoort niet bij de plaza en die mogen we alleen in het restaurant zelf opeten. Wel leuk om een keer alleen met Rick te gaan eten... Het was ook heerlijk. Om 22:00 gaat het winkelcentrum dicht, maar om 21:30 kijken ze ons daar echt al buiten en worden de stoelen op de tafels gezet. We hebben niet veel keuze en nadat Rick en Lex nog een donut scoren, nemen we de taxi weer terug naar het hotel.