Vrijdag 7 augustus – Kalibaru – Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu Vrijdag 7 augustus – Kalibaru – Lovina - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

Vrijdag 7 augustus – Kalibaru – Lovina

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

07 Augustus 2015 | Indonesië, Lovina

Vandaag verlaten we Java en gaan we naar Bali. We vertrekken om 6:30 omdat het gisteren zo druk bleek op de weg. We gaan met de bus op de boot naar Bali. Op de boot worden we steeds aangesproken door verkopers (zonnebril kopen? For you special price). Het is niet ver varen, maar hij neemt een omweg omdat hij op andere boten moet wachten. Hij doet er dus wat langer over dan verwacht. De boten varen net langs elkaar heen. In Bali aangekomen worden de moskeeën van Java direct verwisseld voor Hindoe tempeltjes die zowat in iedere tuin blijken te staan. Na de eerste bocht in Bali, zien we wel twintig apen langs de weg. Blijkbaar komen die in de droge tijd naar de weg op zoek naar voedsel. Als Su er pindanootjes naar toe gooit, komen er steeds meer uit het bos te voorschijn. Ons hotel blijkt weer uit allemaal huisjes te bestaan. Ziet er geweldig leuk uit. Nadat we afscheid hebben genomen van Su, gaan we eigenlijk direct naar het zwembad welke aan het strand ligt. We hoeven vandaag gelukkig helemaal niets meer. Op het strand blijkt net een walvis/dolfijn vast te zitten op het rif. Ze proberen hem nog te redden, maar hij haalt het niet. We bestellen wat te drinken en eten aan de zwembadbar. Om het in het zwembad op te drinken en eten, geeft nog eens een echt vakantie gevoel. De jongens zijn heerlijk aan het spelen in het zwembad. Dan blijken ze de walvis te gaan begraven. Met de hand wordt een enorm gat gegraven op het strand (het beest is zo’n 4 meter lang). Met behulp van een jeep en een aantal boomstammen trekken ze de walvis het strand op. Dat valt nog niet mee. Het graven duurt echt heel lang. Dan wordt de walvis erin gegooid en wordt er respectvol afscheid van hem genomen, door offers op hem te leggen zoals bloemen, geld en kroepoek. Ook wordt er wierook aangestoken. Bizar maar mooi ritueel. Vervolgens wordt het gat weer dichtgegooid. Rob en ik maken een wandeling over het strand. Het blijft toch raar zo’n zwart strand. Hoewel er niet echt afval ligt, maar wel aangespoeld koraal, hout en dergelijke, geeft het een rommelig indruk die het strand niet echt heel aantrekkelijk maakt. Bovendien liggen er zoveel bootjes op het strand, dat het een gymnastiek oefening is om over alle touwen waar de boten aan vast liggen te stappen.
Op het terrein is ook een spa. Helaas is de spa dicht, voordat wij aan de beurt komen, maar morgen is er weer een dag! We gaan met 3 gezinnen in het hotel eten. Het restaurant kijkt uit over het zwembad en je kunt daar achter ook de zee zien liggen. Weer het ultieme vakantiegevoel! Na het eten hebben we het gevoel dat het al heel laat is, maar het blijkt pas net na negenen. We gaan toch maar terug naar de kamer, morgen is het weer vroeg dag.