2 mei 2017 Cahuita - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu 2 mei 2017 Cahuita - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

2 mei 2017 Cahuita

Door: ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

02 Mei 2017 | Costa Rica, Cahuita

Jeetje, dat is echt wat nieuws, wakker worden gemaakt door het geluid van een troep brulapen. Wat maken die gasten een lawaai zeg. Raar idee dat wij hier in bed liggen en dat die apen in de boom zitten naast ons huisje…..
Elke morgen gaat de boot uit om te kijken of het water en weer geschikt is om te snorkelen. Vandaag is dat niet het geval, dus we boeken een trip naar de Ara Projects, waar we volgens de eigenaar van de lodge op een mooie wijze prachtige vogels kunnen zien. De vogels hebben daar ooit in opvang gezeten en zijn vrij gelaten, maar komen elke middag om 16:00 terug als ze gevoed worden.
We kunnen kiezen uit drie soorten ontbijt, een keuze die we gisteren al hebben doorgegeven. Tijdens het ontbijt zien we vlakbij dat er een luiaard in de boom zit. Natuurlijk gaan we kijken en proberen we foto’s te maken, wat niet makkelijk is met al dat tegenlicht en omdat hij hoog in de boom zit. De tuinman komt vertellen dat er een stukje verderop nog meer zitten. Warempel zitten er nog twee. Ook wijst hij ons twee toekans (die meteen wegvliegen) en een nestje waar een jonge kolibrie in zit (vlak bij het zwembad). Hoog in de boom zien we een bijzondere hagedis. Wat een prachtige omgeving dit! We gaan even omkleden om te gaan zwemmen en ik besluit toch nog even terug te lopen naar de luiaards om te kijken of ik een betere foto kan maken. Komt er net een moeder luiaard met een baby luiaard op haar buik naar beneden geklommen. Oh wat een prachtig gezicht. Ze bewegen langzaam en doelbewust. Ze hangt op haar hoofd en krabt aan haar kleine koppie. Zo grappig. Ze komen helemaal naar beneden en het is of ze even voor ons poseren. Ik word er helemaal vrolijk van! We blijven echt een hele tijd staan kijken.
Dan gaan we lekker zwemmen. Lex heeft zijn band opgeblazen, wat erg leuk blijkt in het zwembad. Ik bel even naar huis, terwijl we aan het zwembad zitten. Wat een luxe is dat. Kan ik ze meteen de mooie omgeving laten zien. Dan begint het te regenen, wat eigenlijk wel lekker is, want nu koelt het lekker af. We blijven toch nog even bij het zwembad. We lunchen in het hotel. Later op de middag gaan we naar de Ara Projects, een klein uurtje rijden langs de kust. De opvang ligt op een mooie plek en wij klimmen een stukje naar boven, zodat we vanaf de hoogte de vogels mooi kunnen zien vliegen. Op plateaus welke omhoog getakeld worden aan een touw, wordt voedsel voor de vogels geplaatst. De vogels vliegen al af en aan voordat het voedsel wordt geplaatst. Wat een prachtige kleuren hebben de Ara’s. Ik denk dat er alles bij elkaar wel een stuk of 20 vogels rond ons heen vliegen. Een van de vogels heeft een vleugel gebroken en de vrijwilliger vertelde dat het mannetje en zoon haar elke dag op komen zoeken in de volière. Prachtig is dat! Alle vogels hebben namen gekregen en hebben duidelijk een eigen karakter. De vogels zijn met uitsterven bedreigt en daarom proberen ze zo veel mogelijk van de pasgeboren vogels terug in het wild te krijgen. Het voederen vanuit de Ara Projects is slechts 10 procent van hun totale dieet. Vorig jaar is het eerste jong in het wild geboren en dit jaar al weer zeven. We blijven een hele tijd kijken hoe de vogels af en aan vliegen en omdat we hoog op een berg staan, kunnen we de prachtige kleuren aan de bovenkant van de vogel best goed zien. Een goede foto van de vliegende dieren maken, is een ander verhaal, maar het is in ieder geval prachtig om te zien.
Aan het einde van de middag rijden we terug naar Cahuita en gaan eten in een van de restaurants waar het gisteren zo druk was. Het is vandaag minder druk, maar het ziet er wel gezellig uit en het eten blijkt prima. Dit stukje van het centrum blijkt wel ‘The place to be’. Aan de overkant van de strand hangen jongeren rond in het parkje en hangen op hun (oude) auto’s. Ondanks dat er overal Reggae memorabilia en foto’s van Bob Marley hangen, wordt er geen reggae muziek gedraaid. Dat is dan weer jammer. Jah, Rasta man.