21 juli 2018 Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu 21 juli 2018 Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

21 juli 2018 Amman

21 Juli 2018 | Jordanië, Amman

Vandaag vliegen we naar Amman. We gaan met de bus en trein naar Schiphol, iets waar Rob al spijt van heeft vanaf het moment we dat hadden besloten. We lopen rond kwart voor 10 naar de bushalte en de bus komt een paar minuten te laat aan. We zijn op tijd op het station om de meereis-korting op onze OV kaarten te activeren voordat we de rechtstreekse trein naar Schiphol van 10:17 nemen. We zijn wat vroeg op Schiphol, dus moeten nog een dik half uur wachten voordat de incheck balie open gaat. Het zou een van de drukste dagen van het jaar zijn hier op Schiphol, maar als we door de security check en douane lopen, zijn er zo goed als geen rijen. We nemen een broodje en smoothies/cappuccino’s en lopen nog langs wat winkeltjes voordat we naar de gate gaan. Het is maar een klein vliegtuig (zes personen naast elkaar in twee rijen) en de vlucht gaat wel goed, hoewel Rick zijn videoscherm niet werkt. Onderweg krijgen we een broodje (kip of kaas) en humus met broodstengels en daarna pinda’s als een soort toetje of zo. Tegen de tijd dat we landen rond half 10, is het buiten al donker en zien we nog net een stukje van de zonsondergang. Amman ziet er wel mooi uit vanuit het vliegtuig met alle lampjes …
Bij aankomst zouden we formulieren van een vertegenwoordiger van FOX ontvangen voor een visum, maar in plaats daarvan vraagt hij om onze paspoorten, die worden ingenomen door een persoon in uniform. Afgeven van mijn paspoort doe ik echt niet graag, maar we lijken niet veel keuze te hebben…. Hoe oncomfortabel is dat! Vervolgens worden we met de hele groep zo langs de douane geleid (rare procedure) en we lopen dus zonder paspoort naar de bagageband. De koffers zijn er zo, maar de paspoorten laten nog even op zich wachten. Ik word er een beetje zenuwachtig van. Ondertussen hebben we een voorstel rondje met de 16 andere uit de groep. Teveel namen om allemaal te herinneren, maar dat komt vast goed. Gelukkig zien we de paspoorten een klein half uur later met diezelfde vent van de roltrap afkomen en worden we vervolgens door hem met de hele groep via de ‘goods to declare’ (!) route naar buiten geleid. Echt rare procedures voor groepen kennen ze hier. Buiten stelt de vertegenwoordiger ons voor aan de Nederlandssprekende FOX gids Karim en geeft hem het stapeltje paspoorten. Die krijgen we gelukkig terug, compleet met visumstempel net voordat we in de bus stappen. Een klein half uur later zijn we in het hotel. Heerlijke kamer en goedwerkende WiFi. Het is toch nog een lange dag geweest en ondanks dat we nog weinig van Amman hebben gezien, zijn we moe en komen we niet meer van de kamers af….