Boottocht door de mangrove - Reisverslag uit Celestún, Mexico van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu Boottocht door de mangrove - Reisverslag uit Celestún, Mexico van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

Boottocht door de mangrove

Door: robinericklex

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

23 Juli 2011 | Mexico, Celestún

23 juli 2011 Merida, Celestun
Vandaag gaan we een boottochtje maken in Celestun door de mangroven en naar de scheiding van de rivier met de Golf van Mexico. We stoppen onderweg bij een kleine begraafplaats met indrukwekkende graven, variërend van wel minihuisjes tot een houten bordje met een naam en data. Een Maya vrouw verteld ons dat ze daar op bezoek is bij haar zoon die 6 jaar geleden op 26 jarige leeftijd is berooft en doodgeschoten, toen hij naar Cancun ging om te trouwen met zijn verloofde. Ze wees ons ook het graf van haar zwager die 6 dagen geleden was begraven. Heel triest verhaal.
We huren in Celestun een bootje en zien heel veel vogels in en boven de mangrove. We zien o.a. heel veel roze flamingo’s, witte Igissen, zwarte arenden, lepelaars, gieren, pelikanen, reigers…. Niet alleen de flamingo’s vissen op garnalen, ook de locale vissers doen hun best hier garnalen te vangen. De ‘kapitein’ stuurt ons door een smal stuk dwars door het mangrove. Miquel vertelt dat daar boa contrictors leven. We zien er geen. We stoppen bij een natuurlijk bron waar vers water uit komt, welke vermengt wordt met het zoute water uit de zee. Het is een prachtige plek waar we heerlijk even gaan zwemmen in het brakke maar heel heldere water. Daarna varen we door naar de grens van de golf van Mexico. De jongens nemen daar even een duik in het water, waarna we weer terugvaren met de wind in onze haren.
We rijden een stuk langs de kust en stoppen bij een visrestaurant aan zee. We bestellen en tijdens het wachten nemen de kinderen een heerlijke duik in het water. Het strand ziet er prachtig uit. Het plaatje is compleet met de palmbomen erbij. De vis smaakt heerlijk.
Terug in Merida gaan we in een aantal malls op zoek naar een Ipad, die de jongens graag willen kopen. Helaas is hij overal uitverkocht en zijn de wachttijden drie weken. We kopen voor Rick nieuwe slippers, omdat zijn oude net stuk zijn gegaan. We trakteren onszelf op koffie en brownies bij de Italian Coffee Company.
S’avonds lopen we over het plein in Merida, waar veel mensen zijn. Ze maken muziek, er wordt gezongen en er wordt van alles verkocht. Mooi om al die mensen daar te zien. We eten in hetzelfde restaurant als gisteren, omdat het zo goed was bevallen. We eten weer lekker.