Tempels van Palenque en junglewandeling - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu Tempels van Palenque en junglewandeling - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

Tempels van Palenque en junglewandeling

Door: robinericklex

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

26 Juli 2011 | Mexico, Palenque

26 juli Palenque
Vandaag bezoeken we de tempels van Palenque. Het is een groot complex waarvan 5% inmiddels gerestaureerd is en nog 95% onder de jungle verstopt zit. Het is prachtig zonnig weer, maar weer benauwd. We lopen over het complex en Miquel vertelt het een en ander over de belangrijkste heerser van Palenque (Pakal) en zijn moeder en twee zonen. Ieder heeft een eigen tempel en Pakal en zijn moeder hebben een eigen tombe. In die laatste kunnen we zelfs een kijkje binnen nemen. We zijn blij dat er overal zoveel bomen staan zodat we steeds in de schaduw kunnen lopen en staan. De tempels zijn indrukwekkend. Na de rondleiding gaan we een wandeling maken door de jungle onder begeleiding van een locale gids. We zien allerlei soorten bomen en vruchten en op het laatst, dicht bij de waterval zagen we twee brulapen. Helemaal leuk. We klimmen op allerlei door de jungle verborgen Maya gebouwen, waar je sommige muren heel duidelijk van kunt zien, maar die helemaal overwoekerd zijn in de laatste 1100 jaren. We gaan lunchen in het dorp, maar het duurt zo lang totdat we het eten geserveerd krijgen, dat we gek genoeg niet meer zo’n honger hebben en snel vol zitten. Terug bij het hotel gaan we lekker zwemmen en luieren. Tegen de avond lopen Miquel en ik nog een stukje bij het hotel om te zien of we toekans kunnen zien, omdat deze tegen het eind van de avond actief worden. We zien wel spechten, maar helaas geen toekans. We lopen een ranch op waar ze een speciaal soort vis kweken (met een krokodillenbek). We krijgen onverwacht een rondleiding en ze vertelt ons dat we daar de kinderen kunnen laten vissen en dat zij die vis dan klaar zullen maken. Misschien gaan we dat morgen wel doen, er staat toch niets anders op het programma.

• 30 Juli 2011 - 15:59

Margita:

ik heb jullie bericht gelezen.
    groetjes oma margita.