Dinsdag 28 juli - Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu Dinsdag 28 juli - Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

Dinsdag 28 juli - Bandung

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

28 Juli 2015 | Indonesië, Bandung

Na het ontbijt vertrekken we naar Bandung. Als we bijna Jakarta uit zijn, blijkt een van de groep een telefoon in het hotel te hebben liggen. Su besluit op een brommer terug te gaan (gaat sneller dan met de bus) om de telefoon te halen en wij wachten in de bus tot dat hij weer terug is. Het zou al een lange rit in de bus zijn naar Bandung, maar nu wordt het nog langer. Gelukkig hebben we een stop in Bogor, waar we met een gids een wandeling maken door de Botanische tuinen (Kebun Raya) bij het presidentieel paleis Istana Bogor (voorheen het buitenverblijf van de Gouverneur-generaal). Bogor ligt wat hoger, dus de temperatuur is daar heel aangenaam. In de tuinen is een laboratorium waar vroeger een belangrijk internationaal onderzoekscentrum op het gebied van land- en bosbouw gevestigd was waar veel werd geëxperimenteerd met exotische planten zoals rubber, thee en tabak (goed voor de handel!). Op het terrein staat een grote hoeveelheid soorten bomen en planten. Op een klein kerkhof in het bamboebos, liggen de graven van Hollandse bestuursambtenaren uit de 19e eeuw. Ik leer vandaag dat bamboe wel 15 tot 20 cm per dag groeit!

Daarna rijden we verder langs een aantal dorpjes over de Puncak pas (1500 m hoog). We kijken daar uit over prachtige theeplantages en fruittuinen. In de dorpjes zien we steeds een enorme hoeveelheid stalletjes waar ze allemaal hetzelfde verkopen (veelal bananen en kroepoek). Onbegrijpelijk dat al die kraampjes kunnen blijven bestaan, er lijkt bijna niet gehandeld te worden. Onderweg heeft Lex bijna de hele tijd de slappe lach, samen met Jacob. Het triggerwoord lijkt smikkelen of smarties te zijn. Hun lach is echt aanstekelijk en ook de rest van de kids moet steeds lachen. Heerlijk is dat. Fijn dat ze zo’n plezier hebben ondanks dat we zo lang in de bus zitten vandaag. We stoppen net na het hoogste punt op de pas voor de lunch; buffet (voor het eerst met saté) met pofferbolletjes na). We hebben daar prachtig uitzicht en als we een stukje teruglopen kijken we over de prachtige thee plantages uit. Echt geweldig mooi. Dat levert een paar mooie plaatjes op.

Als we in Bandung aankomen is het al donker. We besluiten meteen te gaan eten bij een Sushi restaurant dat we op Google Maps hebben gevonden en wat op een klein kwartiertje lopen van het hotel ligt. We begrijpen niet meteen hoe het bestellen werkt, want we krijgen een menukaart terwijl er ook een lopende band met sushi langs de tafel loopt. Maar na wat gesteggel is het bestellen toch gelukt, wordt de sushi naar onze tafel gebracht en eten we heerlijk sushi. De keuken sluit al snel, dus bij de tweede ronde blijkt het meteen de laatste ronde te zijn dat we mogen bestellen. Als we dan niet alles krijgen wat we dachten te hebben besteld, kijkt de ober een beetje nors en probeert nog vol te houden dat het zo klopte, maar gaat na wat aandringen met tegenzin toch nog de rest van onze bestelling halen. Ik twijfel of hij er niet stiekum in zal spugen voordat we het krijgen, maar het smaakt prima. Rond 10 uur komen we terug in het hotel. Lex zou nog willen gaan zwemmen, maar het zwembad is dicht en het is ook beter als we meteen naar boven gaan....