Zondag 9 augustus – Lovina – Kuta - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu Zondag 9 augustus – Lovina – Kuta - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

Zondag 9 augustus – Lovina – Kuta

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

09 Augustus 2015 | Indonesië, Kuta

Ondanks dat we uit kunnen slapen vandaag, zijn we toch vroeg wakker. Ik wil foto’s maken net na zonsopgang, maar kan mijn accu ff niet vinden, waardoor ik de rode gloed over het resort mis.... Ik heb toch maar een foto-rondje gelopen rond het hotel en het ziet er heerlijk vredig en mooi uit. Het strand is nu leeg, alle bootjes zijn weg voor de dolfijnen toer. We gaan redelijk vroeg eten en doen rustig aan. Om 10:00 vertrekt de bus naar de Pura Ulun Danu tempel aan het Bratan meer. Het is een tempel met een deel voor Boeddhisten en een deel voor Hindoes. Het weer werkt helaas niet mee, er hangt een witte mist en het is totaal niet helder, dat is echt jammer. We hebben wel geluk dat er net een processie plaatsvindt. Offers (canang) worden door in traditioneel (wit) geklede Hindoes naar de tempel gebracht, waar de priester hen voorgaat bij de offer en gebed. Na het offeren krijgen ze drie slokken heilig water en rijst voor op het voorhoofd (mind: zuivering van wat gedachten), om een beetje van te eten (mond: zuivering van spraak) en op de borst (zuivering van de ziel). Je kunt direct mensen herkennen die net naar tempel zijn geweest door de rijstkorrels op het voorhoofd. We gaan daarna naar de markt van Candikuning, waar groenten, fruit, kruiden, planten en orchideeën te koop zijn. De kraampjes met souvenirs zijn in opmars omdat hier steeds meer toeristen komen. Omdat het gebied wat hoger ligt, worden hier andere dingen verbouwd en zijn groenten te koop als bloemkool, broccoli, aardappelen, wortels en witte kool. Ook verkopen ze hier veel aardbeien en verschillende soorten kroepoek, waarvan we er een paar proberen. De kinderen krijgen chips van Geert met zeewier smaak en zijn er helemaal blij mee. We hebben allemaal trek en we gaan eten bij een restaurant met prachtig uitzicht op de rijstvelden. Het is zo jammer dat het geen helder weer is, want de rijstvelden aan de overkant van de vallei zijn bijna niet te zien. Wel is een boer het land aan het omploegen met twee koeien. Prachtig gezicht. We kunnen eten van de kaart of buffet en het smaakt heerlijk. Die verse sappen en milkshakes blijven populair. Zo lekker. We rijden nog 2 uur en komen aan in Kuta waar we een cultuurschok krijgen. Het is net Benidorm. Na al die rust in de laatste hotels, is dat wel even wennen. Het hotel ligt aan een straat met internationale restaurants en een overvloed aan winkels. We horen veel Australische accenten en we zien bijna alleen maar Westerse toeristen. De kamers en het hotel zijn prachtig. De jongens vertrekken meteen naar het zwembad en zijn helemaal enthousiast. Rob en ik moeten echt nog even aan de herrie en gillende kleine kinderen wennen.
’s Avonds gaan we met dezelfde drie gezinnen eten in een Mexicaans restaurant, op nog geen tien minuten lopen van het hotel. Het eten is heerlijk, de toeristenprijzen zijn even wennen, maar het voordeel is dat het eten hier wel voor iedereen tegelijk uitgeserveerd wordt. Tegenover het restaurant is een live concert waar hardrock covers worden gespeeld en waar we van mee kunnen genieten. Rick en Fieke gaan na het eten nog even kijken vanaf de trappen van het restaurant, terwijl wij nog even nagenieten en een biertje/ sangria bestellen. Corona is helaas niet lekker en neemt een taxi terug naar het hotel. Wij lopen wat later terug.