Kalksteengebergte, grotten, thee plukken en vissen - Reisverslag uit Guilin, China van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu Kalksteengebergte, grotten, thee plukken en vissen - Reisverslag uit Guilin, China van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

Kalksteengebergte, grotten, thee plukken en vissen

Door: robinericklex

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

15 Augustus 2010 | China, Guilin

15 augustus 2010
Het is warm en zonnig vandaag. Dat merken we goed als we een van de kalksteenbergen op klimmen… Gelukkig is het uitzicht boven over de rivier de Li en naar het kalksteengebergte prachtig. We (en vooral Rob) zijn echter blij als we weer beneden staan, waar ons beloofd wordt dat het in de Guillin Reed Flute caves heerlijk koel (19 graden) zal zijn. De grotten zijn prachtig, maar het voelt nog steeds erg benauwd binnen. Lachwekkend als we ontdekken dat de Chinese medewerkers daar echt dikke lange winterjassen met een bontkraag aan hebben. De verlichting is weer lekker gekleurd (daar blijken de Chinezen echt van te houden) en bij de meeste stalagmieten en stalactieten staat vermeld waar ze op lijken (met soms veel fantasie) op een met felle kleur blauw, groen of rood verlicht bordje.
Daarna zijn we thee gaan plukken op een van de lokale theeplantages. We kregen uitleg over de verschillende blaadjes en ik was verbaasd te leren dat witte, groene en zwarte thee allemaal van dezelfde theeplant (ziet er een beetje uit als een buxus)komen. We kregen een mandje mee met de opdracht eerste klas thee te plukken. Gelukkig kregen we ook een rieten hoed op, want anders was het niet uit te houden in de felle zon. Nadat ze ons het verwerkingsproces laten zien, mogen we ook thee proeven bij een theeceremonie, waarbij duidelijk wordt dat elke thee ook nog eens een andere manier van klaarmaken kent, waarbij steeds een specifieke theepot gebruikt dient te worden. Ik moet toegeven de thee was wel heel lekker (niet te vergelijken met de Pickwick thee die wij drinken), maar ik moet er niet aan denken dat ik voor een kopje thee die hele ceremonie af moet werken, (en waarvoor we eerst een uitgebreid theeservies aan moeten schaffen). Degene die de theeceremonie verzorgde had daar maar liefst 4 jaar voor gestudeerd.
Vanavond hebben we in het donker kunnen zien hoe de Aalschol vogels worden gebruikt om te vissen op de rivier de Li vanaf een boot. Dat was heel leuk om te zien. Na afloop mochten we ook nog zo’n vogel op onze arm laten zitten. Dat was ook indrukwekkend. Na een rondrit door de stad, waarbij we de gekleurde verlichting van Guillin hebben bekeken, gaan we terug naar het hotel.

• 15 Augustus 2010 - 16:12

Margita:

fijn dat jullie het zo naar je zin hebben en dat jullie zoveel indrukken meemaken.
    ik (wij) zouden zeggen geniet er nog maar van de komende dagen.
    grtzz Margita & Ruud.
    ps ben erg benieuwd naar de film met Rob als kikker.

• 16 Augustus 2010 - 07:02

Rob Van Mill:

Hoi Ine en familie, leuke foto's en zo te zien een leuke reis. De vakantie zal wel voorbij vliegen : ).

Nog heel veel plezier!!

Groetjes,