19 juli Hanoi - Mai Chau zaterdag - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu 19 juli Hanoi - Mai Chau zaterdag - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

19 juli Hanoi - Mai Chau zaterdag

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

19 Juli 2014 | Vietnam, Mai Chầu

De wekker gaat om 6 uur af. Na het ontbijt gaan we naar Mai Chau in de bergen. Bij het uitrijden van de stad rijden we over de spoorwegovergang, waar handmatig de spoorwegslagbomen dichtgemaakt moeten worden. De treinrails lopen letterlijk door de voortuinen van de huizen die echt heel dichtbij het spoor staan. Bizar. Niet te geloven dat hier de trein een paar keer per dag langskomt.
Onderweg zien we rijstvelden, bananenplantages, suikerrietvelden en bossen. De Vietnamese gids Than leert ons wat woordjes Vietnamees. Blijkt dat 1 woord met verschillende accenten wel 6 tot 8 verschillende betekenissen kan hebben. De verschillen in klank zijn minimaal en ik hoor het eerlijk gezegd niet eens. Het woordje ma betekent afhankelijk van hoe je het uitspreekt geest, moeder, paard, maar, grafsteen of jong rijstplantje. Met een verkeerde uitspraak kun je dus wel hele rare situaties krijgen... Ik weet niet of ik het wel wil proberen om te gebruiken. Wie weet wat je per ongeluk zegt.
We stoppen bij een kleine markt langs de weg waar ze bij elke kraam hetzelfde verkopen. Gerookte varkens liggen open en bloot op de tafel. Verder verkopen ze plantjes, honing in flessen, gestoomde rijst in bamboestokken en gekookte mais op de kolf. De mais wordt gekookt in zelfgemaakte hout gestookte oventjes waar enorme pannen op staan.
Als we in Mai Chau aankomen regent het. Het blijft wel warm. De Eco-Lodge is heel luxe en het uitzicht is fenomenaal. We lunchen in het restaurant van de Lodge en krijgen dan de sleutel van onze bungalows en omdat het vol is krijgen we een upgrade. Het ziet er echt prachtig uit. Op ons balkon staan luie stoelen vanuit we zo over de rijstvelden heen kijken. We maken een fietstocht door de rijstvelden en het dorp Mai Chau. We stoppen bij een vriend van de lokale gids (uit de Thai stam), welke ons heel gastvrij zijn huis laat zien. Het ziet er eenvoudig, maar schoon uit. Het huis staat op palen. Onder het huis hangt was te drogen en staan twee scooters. Boven zijn twee kamers, een keuken en een woon/slaapkamer met twee harde bedden zonder matras (dat schijnt te warm te zijn). Als je getrouwd bent, mag er een gordijn om je bed heen om een beetje privacy te creëren. Bijzonder dat de mensen hier toch zo veel kinderen hebben.... Ik vind het raar dat ze in die houten huizen koken op een open vuur.
Onderweg zien we een groep Vietnamezen kippen schoonmaken in het stromende riviertje. We zien dat er veel op het land gewerkt wordt. De oogst is net geweest en nu wordt de nieuwe rijst gepland. Rick vindt dat we te veel stoppen om alweer een foto te maken, dus ik probeer me een beetje in te houden. Ik zie zoveel foto momenten....Die rijstvelden tussen de bergen geven een prachtig beeld. Maar als we door het dorp rijden begint het echt hard te regenen en verdwijnt mijn toestel in een plastic zak. Gek genoeg is het ondanks de regen helemaal niet koud. De heuveltjes worden steiler en we zijn blij als we de Lodge weer zien. We zijn door en door nat en gaan meteen door naar het zwembad. Het water is onverwacht warm, maar het is toch lekker om in de regen te zwemmen. Lex en Rick halen zelfs hun snorkel-gear.
's avonds gaan we naar het dorp om te eten bij een homelodge. Het eten is prima en na afloop worden we getrakteerd op dansen van de lokale Thai bergstam in traditionele kledij (zwarte strakke rok met gekleurde top). Met hun dansen beelden ze het dagelijkse leven van de stam uit met waaiers, traditionele muziekinstrumenten, sjaals en lange bamboe stokken. Ze doen zelfs een dans in de kledij van een H'Mong stam (kleurrijke wijde rok met kleurrijke top). Ze nodigen ons uit om mee te dansen en uiteindelijk krijgen ze iedereen, inclusief Rob, op de vloer. Er was dus een reis naar Vietnam voor nodig om hem een keer te zien dansen!!!! Wie weet heeft hij nou de smaak te pakken. De finale bestaat uit een dans rondom een vaas met rijstwijn met bamboe rietjes, waar we allemaal uit mogen drinken. Daar zijn de mannen wel voor in.

• 20 Juli 2014 - 16:13

Margita:

We hebben jullie verslag gelezen , klinkt spannend allemaal. Dat met die trein door dat straatje had ik wel eens op tv gezien , ze hebben soms ook de luifeltjes uitgeklapt en als er een trein aankomt zie je dat alle luifeltjes opgetrokken worden om de trein erlangs te laten.
    Maar goed die ervaring is voor jullie.
    Van hier af groeten en nog veel plezier.

• 29 Juli 2014 - 15:34

Frank Brouwer:

Ik neem aan dat er beeldmateriaal is van dansende Rob?