19 juli 2013 Busrit, graftombes en Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu 19 juli 2013 Busrit, graftombes en Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

19 juli 2013 Busrit, graftombes en Cusco

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

20 Juli 2013 | Peru, Cuzco

Het ontbijt smaakt me niet vandaag en het vooruitzicht is ook wat minder. Wat een enorm lange rit is het naar Cusco. Dorien beloofd ons dat er wel veel te zien zal zijn onderweg, wat ook zo blijkt te zijn. Wat een prachtig landschap raast er aan ons voorbij. Helaas voelt Lex zich niet lekker. Gelukkig knapt hij na een reispilletje, paracetamol en het bezoek aan de graftombes in de frisse lucht weer op. Ook Rob is nog niet helemaal lekker, maar hij knapt zichtbaar op na de lunch. Bij de graftombes, welke op een berg liggen (belangrijkste mensen bovenop in strak gestijlde tombes en de minder belangrijke mensen aan de voet van de berg in tombes van op elkaar gestapelde keien) hebben we een prachtig uitzicht en de locale gids vertelt er op los. Hij vertelde dat in 1995 nog goud en mummies in de grootste tombe zijn gevonden! We stoppen onderweg bij WC’s (vlakbij bij een treinstationnetje wat iets lager ligt) op een hoogte van 4335 meter. De souvenirstalletjes met hun kleurrijke waren staan netjes op een rij en zijn bemand door even kleurrijke Peruanen. Ik koop voor een paar Soles een handig kleurrijk portemonneetje voor mijn Peruaans geld.
We lunchen in een buffet restaurant met opvallend fris geel gekleurd interieur met een prachtig uitzicht over de bergen. Het eten smaakt me prima. Onze laatste stop is bij een klein dorpje met een prachtig gerestaureerd kerkje met een goud blinkend gekleurd interieur. Rick wordt achtervolgd door een aantal locale kinderen, zonder dat daar een directe reden voor lijkt te zijn. Hij moest erom lachen, maar vlucht de bus in, waarna ze hem met rust laten. Voor het kerkje staan weer de inmiddels overbekende kleurrijke souvenirstalletjes en dit keer nemen we even de tijd om te kijken omdat de verkopers ons redelijk met rust laten als we dat doen. De jongens kopen een sleutelhanger en Lex een portemonneetje (handig voor de 1 Sole muntjes voor de WC’s). Ik koop er twee ronde rood/zwart houten ‘beeldjes’ voor in mijn nog aan te schaffen nieuwe kast.
Het is al donker als we in Cusco aankomen. We kunnen niet met de bus bij het hotel, dus lopen we een stukje met onze koffers (natuurlijk bergop!). Het hotel ziet er mooi uit. Vooral de douche ziet er veelbelovend uit. Maar we nemen geen tijd om te douchen en lopen door het levendige stadje naar een restaurant. Het stadje ziet er echt prachtig uit. Overal zien we mooie gebouwen, kerkjes, straatjes, pleintjes en een prachtige kathedraal. Bovenop de omringende bergen staat een verlicht Jezus beeld (al la Rio de Janeiro in Brazilië). Het restaurant ziet er niet alleen mooi uit, maar we krijgen ook snel (en dit keer allemaal tegelijk) ons heerlijke eten. Ik probeer de lokale delicatesse Guy (oftewel Cavia) uit. When in Rome…. Zoals verwacht zit er niet veel vlees aan, maar het smaakt me prima, ondanks dat het wel een vreemd gevoel is om cavia te eten. De beroemde Peruaanse aardappels die ik erbij krijg, blijken erg droog. Zoals veel van het eten hier blijkt te zijn (zoals het brood en de taart).