Hakone National Park - Reisverslag uit Hakone, Japan van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu Hakone National Park - Reisverslag uit Hakone, Japan van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

Hakone National Park

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

03 Mei 2018 | Japan, Hakone

3 mei Hakone
We ontbijten voor de derde keer in de lobby van ons hotel en vertrekken daarna meteen naar het station. We gaan naar het Ashi (Ashinoko) meer in Hakone National Park. De Shinkansen vertrekt van Shinagawa station (een station verder aan de Yamanote line), dus we nemen eerst de trein daarheen. We reserveren snel nog stoelen voor de eerstvolgende trein naar Odaware en hoeven haast niet te wachten voor we al vertrekken. Hoe dichter bij we komen, hoe groener de omgeving. In Odaware stappen we over op een lokale trein naar Hakone-Yumoto om een kwartier later (rond 11:00) daar op de bus te stappen welke ons berg op naar ons hotel brengt. De bus slingert de scherpe bochten door naar boven, rijdt door Hakone heen en aan bijna aan het einde van de lijn stopt hij pal voor ons hotel. We checken in, maar mogen pas om 15:00 op de kamer en het is nog geen 12:00. We zitten even in de tuin van het hotel en kijken naar het meer. Het is helaas heel bewolkt en wat mistig. Dan gaan we lunchen in een restaurantje naast het hotel, met uitzicht op een piratenschip. We eten Japanse curry (Rob met vlees en ik met vis (kleine gefrituurde visjes)) en Lex neemt pasta. We kijken na het eten even naar de vertrek tijden van de sightseeing tours en besluiten morgenvroeg een ritje op het piratenschip te maken, gezien het zicht vandaag beperkt is en het best hard waait. We lopen naar de volgende baai door het Onshi Hakone park (en de Ashiwaka bridge) en over de boulevard van het dorp naar Hakone Jinja Shrine (Shinto). Het begint steeds harder te waaien en het water wordt steeds wilder. Het laatste stuk naar de Shrine is een mooi pad met aan beide zijden rode lantaarns en een lange hoge trap naar boven. Daar staan mooie gebouwen, maar een groot deel wordt gerenoveerd en kunnen we niet bekijken. We lopen naar beneden naar de waterkant en bekijken de Torii gate welke in het water staat en die van de andere kant van de baai al goed kunt zien en lopen terug het dorp in. We nemen een cappuccino / warme chocomelk bij een tentje aan de boulevard dat Papipupepo (haha) heet. Dan lopen we (het hele eind) terug en waait steeds harder. Dat betekent ook dat we nu aan de overkant van het meer nu ook Mount Fuji steeds duidelijker zien liggen! We pikken onze sleutels op en gaan naar onze luxe kamers. De kamers zijn veel ruimer dan in de vorige hotels en we hebben uitzicht op het Ashi meer en de twee piratenschepen die daar af en aan varen. Het was best een eind lopen naar de Shrine en we vinden het wel lekker om even op de kamer te blijven. Tegen een uur of zeven gaan we naar buiten op zoek naar een restaurantje en de ondergaande zon kleurt de lucht prachtig rood zo aan de andere kant van het meer. Ook vanuit deze baai kunnen we een klein stukje van Mount Fuji zien (verscholen achter wat andere bergen) en zo met die rode kleuren is dat echt mooi om naar te kijken.
Veel restaurants blijken al gesloten. We hebben geen zin om weer helemaal terug naar het kleine centrum te lopen en kiezen voor het visrestaurant recht tegenover ons hotel. Dat was geen verkeerde keuze, we eten heerlijk en worden heel vriendelijk bediend.
Terug in het hotel ga ik nog naar een van de twee de hotsprings in het hotel zelf. De ene (Taikan - no yu) is voor heren en de andere (Ashinoko – no yu) voor dames (en in de ochtend andersom). Je mag er in Yukata (soort ochtendjas) en slippers heen gaan. Ik heb bij het inchecken uitgebreide instructies gekregen hoe me te gedragen, maar nog twijfel ik hoe het allemaal moet. In ieder geval slippers uit voordat je naar binnen gaat (die staat niet eens in de instructies). Het is de bedoeling dat je je eerst uitgebreid en zorgvuldig (zittend) doucht, voordat je in het hete bronwater stapt. Dat doe ik dus braaf, maar ik ben een stuk eerder klaar met wassen dan de andere vrouwen, dus doe ik het nog maar een keer…. Het bronwater voelt heerlijk, maar toch voelt de sfeer voor mij wat ongemakkelijk. Al die regels maken dat ik bang ben iets verkeerd te doen. Als ik in het andere bad kijk, zie ik twee vrouwen met hun handdoek op hun hoofd zitten. Die Japanners nemen het badderen echt heel serieus. Bij het aankleden wijst een lieve oudere Japanse dame mij erop dat ik mijn Yukata verkeerd dicht had gevouwen (rechts over links ipv links over rechts – of was het net andersom… haha).