27 juli 2018 - Reisverslag uit As Salţ, Jordanië van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu 27 juli 2018 - Reisverslag uit As Salţ, Jordanië van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

27 juli 2018

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

27 Juli 2018 | Jordanië, As Salţ

Het duurde even voordat ik in slaap viel, maar toch was ik weer vroeg (voordat de wekker af ging) wakker. Om 7:00 uur zitten we aan het ontbijt, een buffet met heerlijke keuzen. Pannenkoekjes, wafels, omelet, veel vers fruit, cakes en muffins, broodjes, croissantjes en nog veel meer. Lekker met een bakkie koffie erbij. Om acht uur vertrekken we voor de 4 uur durende rit naar de dode zee. We rijden door de woestijn dicht bij de grens met Israël en onderweg kijken we uit op de bergen van Petra waar we eerder verbleven. We rijden van onder tot boven langs de dode zee, voorafgaand door de fabrieken waar de waardevolle mineralen en zouten gewonnen worden om veelal in huidverzorgingsproducten te worden verwerkt. We gaan lunchen in een resort niet ver van ons hotel. Het is een buffet, maar met heerlijke gerechten: lamsgerecht met gele rijst, gegrilde aubergines, tomaat en andere groenten, vis stoofschotel, gebarbecuede kip en nog veel meer. Ik had eigenlijk niet echt honger, maar ik heb het me goed laten smaken.
Een paar minuten later zijn we bij het hotel en we krijgen direct de kamersleutel. We kleden ons om en lopen over het prachtig mooie uitgebreide terrein van het hotel langs vier zwembaden en langs de prachtige palmbomen naar de dode zee om even in het helende zoute water te drijven. Echt een bizar gevoel. Het water voelt bijna als olie aan, maar als je er te lang in blijft gaat het prikken. Na het dobberen in het water, spoelen we ons af met een tuinslang en smeren we ons zelf in met speciale mineraalrijke modder. De jongens worden door de medewerker van het hotel ingesmeerd met modder en hij tekent meteen een adelaar op Rick zijn rug en een zeemeermin op die van Lex. Zo leuk! Een kwartiertje en wat foto’s later gaan nog een keer het zoute water in om het meeste modder eraf te krijgen en de rest spoelen we eraf met de tuinslang. Dan klimmen we weer omhoog naar het hotel en nemen we meteen een duik in het eerste zwembad, want het is echt enorm heet. Het is hier echt idyllisch, maar dat wordt irritant verstoord door de luide Arabische muziek welke over het terrein klinkt. We nemen een drankje en liggen op de zonnebedjes met het prachtige uitzicht. Heerlijk relaxed. Ik ga later even naar de kamer om een iPad te halen en even af te koelen. Daarna ga ik aan het bovenste zwembad liggen, waar Westerse muziek wordt gedraaid. Dat is even wat draaglijker. Je moet wel echt regelmatig het water in om af te koelen, want niet alleen in Nederland is een hittegolf, maar ook hier (en dan letterlijk een graadje erger). Gelukkig is het aan de rand van het zwembad prima vertoeven. Het is wel bijzonder om de verschillen in badkleding hier te zien. Gevarieerd van te kleine bikini’s tot helemaal bedekt. Hier komt het Westen echt samen met het Oosten.
Om zeven uur gaan we eten. Karim waarschuwde dat de Arabieren die hier verblijven niet de meest beleefde mensen zijn, waardoor het handig was om op tijd naar het restaurant te gaan. We waren er met de groep als eerste en het eten zag er echt top uit en was echt heel lekker. Het toetjes buffet zag er helemaal verleidelijk uit. Zoals Karim al zei, werd ik inderdaad een beetje aan de kant geduwd door een vrouw in een burka, die vond dat ze nu aan de beurt was. Hetzelfde gebeurde al bij binnenkomst. Zo raar. Tijdens het eten zien we op de achtergrond de zon ondergaan en de lucht rood verkleuren. Na het eten lopen we nog even naar buiten om aan de overkant van de Rode zee Jeruzalem te zien liggen, wat je nu goed kunt zien door de verlichting van de stad. Echt leuk om te zien. De rest van de groep gaat nog even op het terras zitten buiten, maar wij vinden die Arabische muziek waar je dan naar moet luisten echt a-relaxed, dus gaan we lekker terug naar de kamer. Weer een geweldige dag achter de rug. Deze week hebben we echt veel gezien. Het lijkt echt of dit een veel langere vakantie was. Heerlijk.