Kyoto fietstocht - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu Kyoto fietstocht - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

Kyoto fietstocht

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

26 April 2018 | Japan, Kyoto

26 april Kyoto
Het is prachtig zonnig weer vandaag. Heerlijk weer om een fietstocht te maken! We gaan in het hotel ontbijten (buffet) en lopen naar de fietsverhuur. We krijgen twee begeleiders mee, waarvan 1 duidelijk in de leer is. Na korte instructies vertrekken we. Het is even wennen dat aan de linkerkant van de weg rijden… bovendien mogen fietsers hier op de straat, op het fietspad en ook op de stoep rijden. Je kijkt gewoon waar het meeste plek is en daar ga je fietsen. We rijden door kleine straatjes en de eerste stop is de boeddhistische Kenninji tempel, met een fontein ervoor in de vorm van een Lotus. Volgens de gids is het de belangrijkste zen tempel in Kyoto. Het is er helemaal niet druk, terwijl het een mooie tempel is. Vooral zo in de stralende zon en met de blauwe hemel. Daarna rijden we een stuk langs een kanaal (prachtig) naar de Gion wijk, geisha district van Kyoto. Het is een wijk met prachtige straatjes met houten huisjes met lampionnen hier en daar. We zien een aantal geisha’s of Maiko’s (geisha in de leer) snel naar een theater lopen. We hebben geluk zegt de gids, dat komt bijna niet voor dat je er zoveel achter elkaar ziet. Boffen wij weer.
We fietsen door en stoppen voor een rode torii (grote rode poort) bij de Heian Jingu Shrine om wat te drinken en voor een snack. Dan fietsen we onder de Torii door naar de Shrine. De Shrine is een heilige Shinto plaats, met gebouwen in een prachtige rood/oranje kleur. Shinto is de oorspronkelijke religie in Japan. We wassen onze handen bij de ingang met de waterschepjes die daar liggen waarmee je water over je handen giet en waarbij je daarna water over het handvat laat lopen om het weer schoon achter te laten. We lopen naar binnen en het ziet er prachtig uit. Rechts en links staan Fortune slips (wit papier) geknoopt aan draden. Ook hangen er op hout geschreven wensen.
We fietsen richting de rivier en volgen de rivier naar het Noorden. We steken de rivier over en fietsen naar Kyoto Imperial Palace. Het is inmiddels al tegen 12 uur. We mogen de fietsen tot 18:00 gebruiken als we willen en dan kunnen we hier nog het paleis bezoeken. De gidsen gaan dan terug zonder ons. We gaan het terrein op en lopen de aangegeven route. Het is een enorm terrein, maar we lopen maar door een bepaald gedeelte. Net buiten het terrein gaan we dan lunchen. We nemen een Japanse Style burger die echt lekker smaakt. We besluiten via de Nijojo Castle terug te fietsen. Het valt daar nog niet mee om een plek te vinden waar we de fiets neer moeten zetten, maar uiteindelijk vinden we een fietsenstalling waar de fiets automatisch vergrendeld wordt en na betaling weer ontgrendeld. Dit is de eerste plek waar we tickets nodig hebben om naar binnen te mogen. Het is ook de eerste plek waar het afgeladen druk is. Wat een mensen. We lopen een route over het terrein en mogen ook naar binnen (helaas mag je binnen geen foto’s nemen (dat is een trend hier dus)). Schoenen uit en we lopen de route binnen, waar het ook heel erg druk is. Daarna lopen we door de prachtige zen tuinen en langs de andere gebouwen op het terrein. Dan zijn we er wel klaar mee. Dat zijn genoeg tempels en kastelen voor 1 dag. We fietsen weer terug naar de fietsverhuur dwars door de stad. Rob navigeert (lang leve Google Maps). Rond 16:30 zijn we terug en dan lopen we naar het hotel om lekker te douchen en niets te doen.
Rond 19:00 gaan we weer aan de overkant van de straat eten. Helaas blijkt het Italiaans restaurant die we gisteren zagen (en waar het ruikt zoals het bij een Italiaan hoort te ruiken!) vol. We vinden een ander restaurant een paar deuren verder, waar we eensgezind voor de Australische Beef gaan en waar ze de lekkerste verse Franse frietjes serveren. Heerlijk gegeten met een Koel biertje/fris/wijn (ja de rode wijn wordt hier ook gekoeld geschonken). We zaten wel op barkrukken aan onze tafel, de luxe stoelen stonden aan de tafels in het rookgedeelte. Die hebben blijkbaar meer luxe nodig, ondanks dat wij degenen zijn die de hele dag gelopen en gefietst hebben en echt vinden dat we wel een comfortabele stoel verdiend hebben.

O ja. Vandaag voor het eerst gebruik moeten maken van een toilet in de Japanse stijl. Dat is dus het tegenovergestelde van de luxe ‘Western style’ toiletten die ik tot nu toe zag. Dit is dan alleen een gat in de grond en geen toiletpapier. Het is hier echt alles of niets lijkt het wel. Haha.

Enne verdaag geleerd dat je hier goed op moet letten dat je goed in de rij staat. Wij dachten aan de beurt te zijn bij de kassa. Ik liep naar de kassa toe toen een klant naar ons geschreeuwde dat we moesten wachten in de ene rij voor alle kassa’s door een klant. WAIT, WAIT!! (Wijzend naar de plek op de grond waar was aangegeven dat je daar moest wachten). Relax man.