8 juli 2019 - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu 8 juli 2019 - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

8 juli 2019

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

08 Juli 2019 | IJsland, Selfoss

Nadat we gisteren nog even langs Carel en daarna bij Margita zijn geweest om dag te zeggen, zien we nog net de tweede helft van de WK finale in het Schiphol hotel. Helaas verliezen onze dames tegen de Amerikanen. Dat zou nog eens een leuk begin van de vakantie zijn geweest. We gaan eten bij La Place, met uitzicht over de A4. Ze hebben lekkere wok schotels, we moeten er alleen wel lang op staan wachten. Het eten smaakt wel prima. We hebben er nog heerlijke gegrilde champignons en courgette extra bij. Op de kamer kijken we nog een film en daarna vallen we een voor een in slaap.

Ik word vroeg wakker en om de rest niet meteen wakker te maken, ga ik een rondje om het hotel lopen. Achter het hotel blijkt een parkje te liggen met een outdoor fitness ruimte met daarachter een schapen wei, pony’s en ook een soort kinderboerderij met ganzen, geiten, kippen, kalkoenen en struisvogels. Wel leuk om te zien. Ondanks dat het de afgelopen dagen best warm is geweest, is het vandaag best fris en ik wandel terug door de mot regen. We gaan lekker ontbijten voordat we met het busje naar Schiphol gaan. We vliegen vanmiddag pas, dus we kunnen heerlijk rustig aan doen. We halen nog wat batterijen voor Rick en een boek voor Lex en voor mij en dan is het wachten totdat we opstijgen. Lex en ik beginnen beide al in ons boek. Het is maar drie uur en 10 minuten vliegen. Ik kijk een film (Captain Marvel) en Lex leest nog verder en probeert wat te slapen. Rick en Rob zitten voor ons. Als we bijna in IJsland zijn, proberen we walvissen te spotten, maar we zien er geen. We vliegen over kaal uitziend landschap op het schiereiland onder Reykjavik. Daar lijken niet veel mensen te wonen. We pikken onze huurauto op bij het vliegveld en dan is het ongeveer anderhalf uur rijden naar ons huisje. Onderweg zien we eerst het kale landschap en hoe dichter bij Reykjavik komen, hoe groener het wordt. Daarna zien we kale grillige bergen en hier en daar komt stoom uit de grond door de thermische activiteit. We rijden dicht langs de kust en een paar keer komen we langs een meer of snelstromende beekjes. Onderweg zit ik gezellig met Jolanda te appen, die foto’s opstuurt vanuit een prachtig uitziend Slovenië. Zo raar dat we zover weg zijn en gewoon kunnen zitten appen, alsof ze nog steeds een straat verderop is.
Ons huisje, waarvan het dak tot de grond komt, staat tussen de bomen op een soort ruim opgezet park. We zien niet veel mensen hier. Wel veel muggen overigens. De sleutel zit in een sleutelkastje onder het dak. We laten ons zelf binnen, zetten de koffers weg en vertrekken meteen weer om naar het dichtstbijzijnde restaurant te gaan. Het is inmiddels half zeven lokale tijd, voor ons dus al half negen. We hebben echt enorme trek. Lex en ik bestellen typisch IJslands voorgerecht met zalm, gedroogde vis, bloedworst, plakken ham, flatbread en roggebrood met boter en een sausje en we nemen een hamburger met zout smakende frietjes als hoofdgerecht. Het smaakt goed, maar ik eet eigenlijk net te veel en te zout. Gelukkig krijgen we genoeg water bij het eten. Rob en Rick gaan voor de bruschetta met champignons en kaas op stukjes stokbrood vooraf en Fish and chips als hoofdgerecht. Ziet er heerlijk uit. Na het eten ben ik best wel moe. Blij als we weer terug in het huisje zijn. Helaas moeten eerst de bedden nog opgemaakt worden…. Boodschappen doen we morgen wel.