14 juli 2019 - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu 14 juli 2019 - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

14 juli 2019

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

14 Juli 2019 | IJsland, Egilsstaðir

Het valt op dat ondanks het hier niet donker wordt, er in geen enkel huisje verduisterende gordijnen zijn. Daardoor word je hier steeds heel vroeg weer wakker. Het is wel bijzonder hoe stil het hier kan zijn. We zitten vlak bij een stadje deze keer, maar toch is het in de ochtend bijzonder stil. Hoewel, we kijken uit op een klein vliegveldje, dus af en toe komt er een klein vliegtuigje voorbij.
Vandaag beginnen we heel relaxed. We nemen eerst koffie, lezen de krant online en dan gaan we naar de supermarkt. De bakker om de hoek blijkt dicht, maar het is dan ook zondag (ondanks dat ik ervan overtuigd was dat het pas zaterdag was). Het is even zoeken in de supermarkt, maar uiteindelijk hebben we een paar maaltijden bij elkaar geshopt. Na het ‘ontbijt’ (het is inmiddels al 11:00 geweest) vertrekken we naar Borgarfjörður Eystry een fjord in het westen van IJsland. We rijden langs de rivier naar de zee toe. Het laatste stuk gaat door de bergen, waarvandaan we een prachtig wijds uitzicht hebben over het vlakke land en de zee. We komen aan bij het vissersdorpje Bakkagerði met een schattig klein wit kerkje en Lindarbakki, een van de laatste turfhuisjes in IJsland welke nog is bewoond (in de zomer).
Dan rijden we naar Borgarfjarðarhöfn, een klein haventje een paar kilometer verder langs de kust. Daar zien we echt honderden Puffins (Papegaaiduikers) op een klein schiereilandje. We kunnen ze daar echt van heel dichtbij bekijken en ik kan niet geloven hoeveel er zijn. Overal waar je kijkt zie je Puffins. Ik word er helemaal blij van en neem echt een heleboel foto’s. Wat een grappig diertje is dat. We worden een beetje overmoedig door dit succes en kijken wat er nog meer te zien is in de omgeving. We zien prachtige foto’s van Stórurð wat vrij dicht bij zou moeten zijn. We rijden naar het punt vanaf waar je er naar toe kunt wandelen, dat zou 4,5 kilometer lopen zijn. We starten de wandeling op een enorm steile heuvel, maar zien niet echt een pad. 20 minuten later staan we bovenaan de berg, waar het niet echt duidelijk is waar we heen moeten. Dan kijk in in de reviews en blijkt dat mensen het inderdaad een prachtige plek vinden, maar dat ze er 5+ uur over hebben gedaan om daar heen te wandelen. Dat is niet echt de bedoeling, dus gaan we enigszins teleurgesteld maar weer heuvel af terug naar de auto. Zijn we toch zeker een dik half uur zoet mee geweest. Gelukkig kunnen we nog teren op de euforie van het zien van al die Puffins…
Thuisgekomen videobel ik even met ons mam (met een flits van pa op de achtergrond die de Wimbledon finale kijkt) en daarna ga ik de zalm klaarmaken die we vanmorgen hebben gehaald. De oven doet er wat langer over om hem klaar te krijgen, maar uiteindelijk smaakt het eten prima. We nemen IJslandse kwark na en we genieten van koffie en het uitzicht over de rivier. Veel meer zullen we vandaag niet meer doen. Het wordt kijken naar gedownloade Netflix films denk ik.