18 juli 2019 - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu 18 juli 2019 - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

18 juli 2019

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

18 Juli 2019 | IJsland, Akureyri

Relaxte morgen. Ik schrijf mijn verslagje van gisteren, lees m’n krantje online en we ontbijten laat. De bedoeling was om te gaan zwemmen, maar het weer is er niet echt geschikt voor. Rond een uur of twaalf gaan Rob en ik dan maar een rondje langs de fjorden rijden, terwijl de jongens er voor kiezen in het huisje te blijven. Eerst rijden we naar het kerkje in Akureyri en ook om even te tanken. Daarna gaan we van Eyjafjörður via Olafsfjörður naar Siglufjörður. Gezien we een heel stuk langs de kust rijden waar we gisteren gevaren hebben, ben ik ervan overtuigd dat ik walvissen of dolfijnen ga zien. Echter een groot deel van de weg gaat door tunnels, dwars door de berg heen met nul zicht op walvissen. Het deel waar we gisteren hebben gevaren, zien we nu helaas niets. Na Siglufjörður rijden we langs een steile klif en daar denk ik een groep dolfijnen te zien, maar er is geen plek om te stoppen en gezien er een auto achter ons zit, kunnen we niets anders dan gewoon doorrijden. Heel jammer. We zien een paar kerkjes onderweg en in Siglufjörður is een leuk haventje waar verschillend gekleurde gebouwen omheen staan. Vlak bij het haventje gaan we lunchen in een leuk bakkerijtje. Cappuccino met een lekker broodje. Een dure verwennerij hier in IJsland. Maar we zijn tenslotte op vakantie. ;-) Vervolgens rijden we naar Hofsós, langs een indrukwekkende kust. Het licht valt mooi over het water, de bergen en de wolken en ondanks dat het vrij donker weer is, zien we allerlei kleuren blauw. Bijna beetje spookachtig. Prachtig. Bij Hofsós zijn mooie basaltformaties langs de kustlijn. We kunnen ze niet direct vinden en als we bij een kerkje stoppen om een foto te maken, lopen we ook even naar het strand aan de overkant, waar heel toevallig ook de basalt hexagon pilaren blijken te zijn. Het ziet er echt bijzonder uit, maar ligt een beetje verstopt achter een zwembad en onder een klein parkeerplaatsje waar we hebben geparkeerd. Wel loopt er een trapje naar beneden, zodat je over de pilaren kunt lopen. We hebben het nu verschillende keren gezien hier in IJsland (bij canyons en bij watervallen), maar het blijft bijzonder.
Het rondje langs de fjorden, duurt langer dan we denken, vanuit hier is het toch nog een kleine anderhalf uur terug naar het huisje. Thuis blijken de jongens wel trek te hebben en we gaan direct koken. We eten rode kool met zoete aardappelen en gemarineerde karbonaadjes en een jus met champignons erdoor. Ik neem er ook nog wat groenten bij die we over hebben van gisteren. Na het eten gaan Lex en ik toch nog even naar het zwembad in Akureyri. Het is een redelijk groot zwembad met een 25 meter bad (waar we een paar baantjes trekken en Lex erin duikt), een speel bad (hier zwemmen we van binnen naar buiten), peuterbadjes (die slaan we over) en vijf verschillende warm water baden met elk een andere temperatuur variërend van 37 tot 44 graden Celsius (We proberen ze allemaal, behalve de koude van 7-10 graden). Ook proberen we de glijbanen. De ene was enorm lang met verrassende bochten erin en de andere komt uit in een grote tol, waar je steeds kleinere rondjes in draait totdat je er door het midden uitvalt. Een kleine anderhalf uur later zijn we wel uitgezwommen en gaan we weer aankleden. Grappig dat ze hier een centrifuge hebben om je badkleding wat droger te maken. Die gemeenschappelijke kleedkamers (wel gescheiden voor dames en heren) zijn wel ff wennen. Rob pikt ons weer op bij het zwembad en brengt ons fijn weer terug bij het huisje. Koffie!