9 juli 2019 - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu 9 juli 2019 - Reisverslag uit Selfoss, IJsland van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

9 juli 2019

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

09 Juli 2019 | IJsland, Selfoss

Het is prachtig weer vandaag. De zon schijnt volop. Dus ik doe enthousiast het enige zomerjurkje aan dat in in een optimistische bui heb ingepakt. Ik zet koffie die ik in de koelkast heb gevonden en drink die lekker in het zonnetje op zittend op ons dekterras. Rob heeft wat slecht geslapen omdat het warm was bovenin ons huisje en we de ramen niet open durfde te zetten gezien de enorme hoeveelheid muggen die er eerder op de avond bij de voordeur vlogen. Gelukkig was het beneden wat minder warm en daar heeft hij toch nog kunnen slapen. We waren wel vrij vroeg wakker. Het is hier in de zomer echt vanaf heel vroeg tot heel laat licht. Hij komt bij me op het terras zitten om zijn koffie op te drinken in het zonnetje. Ongelooflijk hoe stil het hier is in de omgeving. We horen geen auto’s en geen mensen, maar alleen wat vogels fluiten.
Dan gaan we op zoek naar een supermarkt, het is inmiddels al 10:00 geweest. Altijd leuk om rond te kijken in een buitenlandse supermarkt, maar ook moeilijk om een maaltijd bij elkaar te bedenken met al die onbekende dingen. Het brood is nog warm en we nemen voor twee dagen eten mee. Thuis gekomen eten we eerst en dan gaan we in het zonnetje het plan voor de dag maken, gewapend met een reisgids. We plannen drie dingen: een wandeling rondom een kratermeer, een toer door een vijfhonderd jaar oude lava tunnel en zwemmen in een thermische bron.
Voor de wandeling toch maar goede wandelschoenen en een lange broek aan. De wandeling rondom het meer was een heerlijk om te doen en bovenop de vulkaan hebben we niet alleen een prachtig uitzicht op het meer, maar over de hele omgeving. Ik ben blij dat ik goede schoenen aan heb, want het is een rotsachtig pad en Rick besluit een extra groot rondje te lopen, dus samen lopen we ook van de krater af over een ander deel van de berg. Rick is helemaal geïntrigeerd door de kleuren in de lavastenen. We kunnen ook nog naar beneden naar het water toe en om het water heen lopen. Het is echt heel helder water. Als de zon er op staat is het heel helder blauw. Ik denk dat we zo’n anderhalf uur gewandeld hebben.
We rijden naar de lava tunnel, maar deze blijkt al volgeboekt. Vanavond om 21:00 is de eerste mogelijkheid. We boeken de tickets en rijden weer het hele stuk terug. Dan gaan we naar de thermische bron, de ‘secret lagoon’. Deze blijkt niet zo ‘secret’ te zijn, want het is best druk. Voor 12.000 ISK (zo’n 84 euro) mogen we met zijn vieren naar binnen om te zwemmen. Voor het grotere bad dichter bij Reykjavik was de entree het dubbele, dus het we moeten het zien als een koopje…. Pfff. Het water is echt warm en naast het bad zijn de echt hete bronnen (tot 100 graden Celsius), waarbij ook een mini geyser een paar keer spuit. Mooi om te zien. We kunnen niet te lang in het bad blijven, gezien het echt warm wordt, dus we gaan een paar keer erin en er weer uit. Je voelt je hele huid trekken alsof er zout op zit als het water opdroogt. Na het douchen (voordat we gingen zwemmen) was het best koud om buiten te lopen, maar op een of andere wijze voelt het na het warme bad helemaal niet meer zo koud aan. We lopen langs de verschillende bronnen heen en maken wat foto’s. We gaan weer douchen en aankleden en rijden dan terug naar het huisje.
Ik maak spaghetti met gehaktballen, Bolognese saus en mozzarella kaas met een stokbroodje erbij. Het smaakt prima. Na het eten vliegen de mannen de drone vanaf het terras van het huisje en maken wat luchtfoto’s. Ze worden er helemaal enthousiast van. Gaaf speelgoed.
Dan rijden we weer terug naar de lava tunnel. Het is een kleine drie kwartier rijden. We hebben een Ierse gids die interessant over (het ontstaan van) de tunnel en alle kleuren lava in de grot kan vertellen. De tunnel is verlicht, maar om te laten zien hoe donker het is, doet hij een paar minuten alle lichten uit en je ziet echt geen hand voor ogen. Hij vraagt ons allemaal stil te zijn om naar de geluiden (druppend water) in de grot te luisteren. Bijzondere ervaring. Ik geloof niet dat ik het ooit zo donker heb gezien. De toer duurt ongeveer een uur en de tijd vliegt voorbij. De lava van de uitbarsting die de tunnel heeft veroorzaakt, heeft wel drie jaar gestroomd 500 jaar geleden. Blijkbaar zijn er 600 lavatunnels bekend (en waarschijnlijk veel meer nog niet ontdekte tunnels) en dit is een van de vier grootste tunnels. In de tunnel leven geen dieren (alleen bacteriën). Ook geen vleermuizen gezien lava geen geluid geleid en er dus geen echo is. Het is fris in de tunnel (4 graden Celsius), dus we hebben onze jassen aan, maar het voelt helemaal niet zo heel koud. Ondanks dat het vandaag heel zonnig weer was, is het buiten toch maar 15 graden geweest overdag en nu zo’n 12 graden. Als de naar huis rijden, zien we de zon ondergaan en de lucht kleurt oranje. Echter om 12:00 is het nog steeds licht buiten…. Bizar.