19 juli 2019 - Reisverslag uit Hólmavík, IJsland van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu 19 juli 2019 - Reisverslag uit Hólmavík, IJsland van Rob Ine Rick Lex - WaarBenJij.nu

19 juli 2019

Door: Ine

Blijf op de hoogte en volg Rob Ine Rick Lex

19 Juli 2019 | IJsland, Hólmavík

Het is een beetje droevig weer vandaag. Het is donker buiten en het regent ook nog. We starten de dag met heerlijke tosti’s uit de pan en het inpakken van al onze spullen om weer naar het volgende huisje te rijden. Het is een lange rit. Echt jammer dat het weer niet beter is. Na anderhalf uur komen we bij de eerste stop. Het is maar een klein stukje wandelen door de harde wind en de motregen om aan te komen bij een prachtig lava strand met rotsachtige klif en een grote rots in de branding die wel heel erg veel weg heeft van een neushoorn. Prachtig uitzicht hier. Als het mooi weer was geweest, waren we vast van de klif naar beneden geklommen voor een strand wandeling. Maar helaas.
We rijden verder en stoppen bij het eerste dorpje voor lunch. We vinden een apart koffietentje achter een benzinestation waar we cappuccino / warme chocomelk met verse wafels nemen. We zitten in een curiosa winkeltje, met heel veel spullen variërend van oude koffieblikken, gebreide truien, mutsen en dergelijke tot kerstdecoratie. Bijzondere plek dit.
We rijden verder langs de kust. Mijn oog blijft alert op dolfijnen, zeehonden of walvissen in het water, maar alles wat ik zie zijn eenden (op zee!) en een paar schapen op het strand. Ik moet enorm lachen om een verkeersbord bij een van de stops, waaruit blijkt dat je daar niet mag poepen. Tijdens onze rondrit spotten we veel verkeersborden die we in Nederland niet kennen. Wel grappig om te zien.
We komen aan in het kleine dorpje aan het water waar het volgende huisje staat. Wat een prachtige plek hebben we hier! Het gezin was nog bezig met het opmaken van de bedden toen we aankwamen (we zijn iets vroeger dan verwacht). Zij gaan kamperen terwijl wij in hun huis verblijven. We hebben vanuit de enorme keuken en kamer uitzicht over de baai. Hier gaat het spotten naar het mariene leven weer verder, maar helaas zonder het gewenste resultaat. Ondanks dat de man van het huis had gezegd dat je hier inderdaad walvissen kunt spotten vanachter dit raam.
We gaan even boodschappen doen in het kleine supermarktje een paar straten verder. We eten kip met rijst in zoetzure saus, waarbij we nog een keer de kapot gekookte mushy erwten nemen die we een paar dagen geleden zo lekker vonden (en nu weer). Na het eten is het tijd voor Netflix op de heerlijk comfortabele enorme bank. Heerlijk hier.